
ETAPE ALE ISTORIEI PRESEI ROMÂNEŞTI DIN BANAT

Ioan David

Cuvinte-cheie: jurnalism, dicţionar, media, presa militantă, audiovizual

Tema pe care o supun atenţiei este extrem de generoasă, ea poate reprezenta un 

posibil „reper” pentru o necesară carte de istorie a presei din Banat, inexistentă în prezent. 

În acest turnir ziaristic – cum ar spune un ilustru gazetar de la sfârşitul secolului al XIX-

lea, Valeriu Branişte1, pe care-l socot cel mai mare ziarist al Banatului de până la Marea 

Unire –, m-am raportat, nu numai la criteriul cronologic, ci şi la funcţia dominantă a presei 

dintr-o anumită perioadă. Astfel, am identificat şase perioade specifice.

I. PERIOADA INTENŢIILOR ZIARISTICE (1794 – 1874)

În aceast interval de timp sunt de reţinut trei aspecte:

1. Momentul Ion Molnar Piuariu şi Paul Iorgovici, care, începând cu 1789, au 

încercat să scoată, la Viena, în mai multe rânduri, o publicaţie, intitulată: „Foaia română 

pentru econom”, proiect sprijinit de Societatea Francmasonică „Loja Sfântului Andrei”, cu 

sediul la Sibiu, apărută în 17762. Deşi nu s-a găsit dovada existenţei acestei tipărituri, unii 

istorici susţin că o astfel de publicaţie a ieşit, totuşi, de sub tipar. Bunăoară, Ilarie Chendi, 

analizând începuturile presei româneşti, menţionează că ziarul s-a tipărit la Viena, în 1794, 

de un „anumit Paul Iorgovici şi că s-au trimis câteva exemplare la Gherasim 

Adamovici” (episcop ortodox din Sibiu – n.n.).  Despre o astfel de reuşită a vorbit şi G. 

Bariţiu, care, într-o scrisoare adresată publicistului maghiar Jacab Elek, în 1882, susţine că 

ziarul ar fi apărut, totuşi, dar într-un singur număr, în 1791, la un an după primul demers al 

medicului oculist Molnar Piuariu, care s-ar fi găsit în 1852, în una din bisericile române din 

Ocna Sibiului. Cert este că asupra acestei probmele, Bariţiu nu a mai revenit niciodată în 

scrierile sale.



Aurel Cosma-junior se întreabă, în prima sa lucrare de istorie a presei3, dacă nu 

cumva Paul Iorgovici a avut în intenţie scoaterea unui ziar în limba română la Vârşeţ pe 

vremea când funcţiona, aici, ca avocat consistorial (ipoteza rămâne o posibilă temă de 

studiu).

2. Momentul Eftimie Murgu. Se presupune că, în toiul evenimentelor de la 1848, 

marele conducător al revoluţiei bănăţene ar fi scos un ziar în limba română, litografiat, 

pentru informarea bănăţenilor asupra desfăşurării evenimentelor. Se mai avanseaza ideea că 

exemplare din acest ziar s-ar găsi la Biblioteca Academiei din Budapesta4.

3. Momentul Simeon Mangiuca. În 1860, imediat după căderea absolutismului, se 

face prima încercare temeinică pentru tipărirea unei gazete în limba română la Timişoara. 

Ziarul trebuia să poarte titlul „Albina Banatului”5 şi urma să fie cârmuit de, pe atunci tânărul 

Simeon Mangiuca, marele ziarist şi scriitor bănăţean de mai târziu, răsplătit pentru 

activitatea publicistică pe tărâm cultural cu înaltul titlu de membru de onoare al Academiei 

Române.

Aceste demersuri rămân, totuşi, integrate în sfera „intenţiilor”, lipsind „dovada”, adică 

produsul, ziarul ca atare, nu le putem considera „borne” de început ale presei româneşti din 

Banat.

II. PERIOADA PRESEI DE VOCAŢIE (1874 – 1918)

Se pune următoarea întrebare: care este începutul presei bănăţene în limba română? În 

literatura de specialitate, în scrierile de până acum, se vorbeşte de mai multe astfel de 

momente.

Bunăoară, unii autori postează începutul presei bănăţene româneşti în 1876, anul 

apariţiei publicaţiei doctorului Pavel (Paul) Vasici – „Higiena şi şcoala”. Punct de vedere 

eronat întrucât respectiva publicaţie apare, în primul an, la Gherla, apoi, din ianuarie 1877, 

la Timişoara (îşi încetează activitatea în februarie 1880). Este, într-adevăr, o primă publicaţie 

apărută în Banat, dar în domeniul medicinei.



Alţi autori susţin că „Luminătoriul” (1880, Timişoara) ar fi publicaţia „bornă” pentru 

presa bănăţeană. La fel de neadevărat. Şi „Luminătoriul” poartă pecetea de primă publicaţie 

din Banat, dar în domeniul presei politice.

Începuturile gazetăriei în limba română în Banat ţine de o altă publicaţie, şi anume: 

„Priculiciul”, un săptămânal apărut, la Timişoara, în 1874 şi care are o scurtă istorioară. 

Iulian Grozescu, unul din primii ziarişti de profesie din presa bănăţeană, pe vremea când 

conducea, la Budapesta, ziarul „Albina” a lui Vincenţiu Babeş, a scos, în 1872, o gazetă 

satirică, un supliment neoficial al ziarului pe care-l coordona. La puţin timp, editorul 

publicaţiei s-a îmbolnăvit de tuberculoză, s-a întors în satul său natal, Comloşul Mare, unde 

a şi murit la vârsta de 33 de ani. O dată cu el a dispărut şi publicaţia. Doi ani mai târziu, deci 

în 1874, la Timişoara, Pavel Rotariu reînvie ”Priculiciul” în ideea de a aduna bani pentru 

înfiinţarea unui cabinet de lectură, a unui focular de cultură românească.

Ştiinţific vorbind, acesta este anul începutului de presă românească în Banat – 1874.

Au urmat, apoi, alte şi alte publicaţii care au ţinut trează flacăra românismului în acest 

spaţiu de cultură. Le numesc aici, pe cele mai importante: „Luminătoriul” (Timişoara, 1880 

– 1893, redactor responsabil şi editor Pavel Rotariu), „Foaia diecezană”, Caransebeş, 1886, 

fondator Ioan Popasu, „Dreptatea” (Timişoara, 1894 – 1898, editori Cornel Diaconovici şi 

Valeriu Branişte), „Drapelul” (1901 – 1919, proprietar şi editor: Valeriu Branişte), 

„Educatorul” (1909 – 1914), Oraviţa, 1909; Coştei, Serbia, 1910 – 1913; Lugoj şi Reşiţa 

(1914). A fost prima publicaţie pedagogică din Banat.

Vorbind despre presa de până la Marea Unire, cu un caracter profund vocaţional, 

trebuie să îndreptăm un  lucru. Se susţine, în literatura de specialitate, de către unii autori că 

bănăţenii nu au avut o presă a lor locală, că ei se alimentau cu informaţii din gazetele 

importante din Ardeal. Evident, teorie falsă. Banatul a avut o presă proprie, chiar variată 

tematic: satirică, politică, medicală, pedagogică, economică, socială, religioasă, juridică etc.6 

Este drept, Banatul nu a beneficiat, până la Marea Unire, de o presă specializată literară şi 

nici feminină, este, în fapt, o trăsătură distinctă a presei bănăţene din această perioadă7.



Şi tot ca noutate, mai trebuie să reţinem un  fapt: în 1904, apare, la Timişoara, prima 

publicaţie antisocialistă din Banat: „Dreptatea şi Lumina Poporului”. Editată de învăţătorul 

Emeric Andreescu, ziarul se dorea o replică la cele două publicaţii muncitoreşti şi socialiste 

apărute tot în oraşul de pe Bega: „Votul poporului” (1903 – 1904) şi „Muncitorul 

român”  (1905 – 1907)8.

III. PERIOADA PRESEI MARILOR VALORI (1918 – 1944)

Ca să conturăm această perioadă trebuie să punctăm câteva trăsături specifice:

1. Presa din acest interval de timp a fost extrem de bogată şi diversificată. În perioada 

1919 – 1942 au apărut 125 de publicaţii în limba română, iar alte 100 de ziare şi reviste în 

două sau trei limbi.

2. Tematica culturală a reprezentat trăsătura dominantă a presei bănăţene în limba 

română din această perioadă. Aşadar, în 1926, apare, la Timişoara, în premieră revista 

culturală „Banatul”, din iniţiativa orăviţanului Simeon Samson Moldovan9. Publicaţia a fost 

onorată de condeie de prestigiu: Lucian Blaga, în coloanele acestei reviste, a publicat acel 

articol de referinţă „Barocul etnografiei româneşti”, Eugen Lovinescu, George Călinescu, 

Camil Petrescu, Aron Cotruş, fiind chiar directorul publicaţiei într-o anumită perioadă de 

timp.

Doi ani mai târziu (1928), asistăm la o nouă premieră, apariţia, la Lugoj, a primei 

reviste culturale „Semenicul”10, sub conducerea inimosului profesor Aurel E. Peteanu, 

publicaţie ce şi-a propus să adune, în jurul ei, întreaga suflare a inteligenţei bănăţene. 

Ambele reviste sunt la fel de importante în epocă întrucât ele au desfăşurat o activitate de 

pionierat în presa culturală deschizând şi netezind calea spre apariţia revistelor culturale de 

anvergură, fac referire aici la: Vrerea, 1932 – 1947, director: Ion Stoia Udrea; Revista 

Institutului Social Banat Crişana, 1933 – 1946, director: Cornel Grofşoreanu; Fruncea, 

1934 – 1944, director: Nicolae Ivan; Luceafărul, 1935 – 1944, director: Aurel Cosma; 

Brazde bănăţene, 1938 – 1941, director şi proprietar: Caius Pascu; Contrapunct, 1941 – 



1944, redactor responsabil Liviu Linţea11 sau parţial culturale, cum este „Reşiţa”, fondator 

şi director: George C. Bogdan12.

3. Apariţia acelui fenomen unic al condeierilor ţărani, Banatul a fost cea dintâi 

provincie care a dat o literatură şi o publicistică scrisă de ţărani. Cea mai potrivită apreciere 

asupra acestui fenomen a creionat-o Camil Petrescu în „Ţara” din 7 ianuarie 1921, textul 

constituindu-se, astăzi, într-un document de înaltă preţuire la adresa cărturarilor plugari: 

„Este un lucru neîndoios că dintre toţi ţăranii români de pretutindeni, bănăţenii sunt cei mai 

citiţi şi mai cunoscători de carte. Aici, în Banat, se desfăceau cu sutele şi miile revistele 

româneşti şi broşurile diferitelor biblioteci. Dar nu numai atât. Ţărănimea bănăţeană dă 

dovadă de un extraordinar simţ artistic. Nu vorbim numai de arta casnică, ci mai ales ne 

gândim la talentul cu care cei mai mulţi din ei joacă piese de teatru, de ai crede de multe ori 

că ai în faţa ta actori adevăraţi. Nu vorbim, de asemenea, de coruri, – căci nu este sat să nu 

aibă un cor sau două –, dirijate de multre ori chiar de ţărani înşişi. Ba, cele mai multe sate au 

şi fanfară proprie, de te face să te mândreşti că eşti român. Ceea ce vrem să ştie cititorii 

noştri este marele număr de scriitori ţărani, pe care îl dau satele bănăţene. Am auzit de multe 

ori poeţi de aceştia de ţară declamând la diferite ocazii poezii întregi compuse de dânşii. 

Banatul, care tot el e «fruncea», are nu numai compozitori ţărani, dar şi ţărani ziarişti, ţărani 

scriitori”.13

Sigur, fenomenul condeierilor plugari din Banat a fost o realitate, dar, şi în acest 

context, se cere o reevaluare. În ce sens? Când se vorbeşte despre presa sătească din 

perioada interbelică, aceasta este atribuită, în exclusivitate, Banatului de Munte. Realitatea 

este alta: rădăcinile acestui fenomen se găsesc în Banatul de Pustă, mai precis la Beregsău 

Mare, acolo unde învăţătorul Emeric Andreescu scoate, pe cheltuială proprie, în 1890, 

publicaţia „Junimea română”14 destinată culturii tinerimii săteşti, iar un an mai târziu, în 

1891, revista social-literară „Săteanul”15. Acest adevăr trebuie pus în drepturi într-o 

posibilă şi necesară istorie a presei.

4. Prezenţa presei muncitoreşti şi socialiste. Şi în această direcţie se cer destul de 



multe retuşări. Dacă parcurgem „Istoria presei române”, semnată de generalul Constantin 

Antip, constatăm că o cincime din carte este atribuită presei militante. Presa muncitorească 

şi socialistă a fost o realitate, dar nu la această dimensiune.

Bunăoară, în Banat, germenii acestui tip de presă au apărut în 1904, respectiv 1905, 

prin apariţia publicaţiilor: „Votul poporului” şi „Muncitorul român”, şi nu prea s-au 

dezvoltat în perioada interbelică, deşi unii autori zeloşi, au creionat prin scrisul lor o altă 

dimensiune acestei probleme. Au exagerat în aşa fel încât au atribuit dimensiuni socialiste 

unor publicaţii intrând voit în contradicţie cu adevărul istoric. Evident că au existat 

preocupări antifasciste în unele redacţii, evident că unii autori au avut convingeri de stânga, 

dar, nicidecum, publicaţii precum „Vrerea” sau „Luceafărul”, nu au fost socialiste. Presa 

militantă, muncitorească a fost moderat reprezentată în perioada interbelică în Banat.

IV. PERIOADA PRESEI „REACŢIONARE” (1944 – 1947)

Este o perioadă scurtă, dar extrem de tumultoasă. Ea este delimitată de două repere: 

apariţia primului oficios al Comitetului Regional al PCR – „Luptătorul bănăţean” (7 

septembrie 1944, redactor responsabil: George Cimponieru) şi suprimarea tuturor 

publicaţiilor, cu excepţia celor conduse de autorităţile comuniste (30 decembrie 1947).

Lupta împotriva presei „reacţionare” a cunoscut patru etape:

1. Ponegrirea publicaţiilor existente şi a personalităţilor vremii, unele simboluri ale 

Banatului. Bunăoară, ziarele „Biruinţa” şi „Dacia” erau socotite organe ale Gestapo-ului, iar 

„Ecoul”, „Unirea Română” şi „Extrapost”, fiţuici diversioniste, care înveninează opinia 

publică16, în timp ce Sever Bocu era socotit, la rubrica Galeria trădătorilor, „ilustru agent 

nazist” care a militat „cu o rară consecvenţă, într-un larg front manisto-legionaro-brătienist a 

tuturor forţelor huliganismului român”17.

2. Reorganizarea cenzurii. Apariţia unei publicaţii, în această perioadă, presupunea 

un proces destul de anevoios întrucât orice editor trebuia să parcurgă patru paşi: a) obţinerea 

unei autorizaţii din partea Cenzurii Centrale a Presei; b) eliberarea unui agrement din partea 



Comisiei Aliate de Control, prin Direcţia Presei; c) obţinerea unei ordonanţe prezidenţiale 

de la Tribunalul Timiş-Torontal (în textul ordonanţei se preciza: titlul publicaţiei, 

periodicitatea, redactorul responsabil, proprietarul, tipografia unde se edita respectiva 

publicaţie); d) înscrierea în Registrul publicaţiilor periodice, ţinut tot la tribunal.

Primul impact negativ asupra presei l-a avut, imediat după 23 august 1944, articolul 

16 al Convenţiei de Armistiţiu, în care se precizează: „Tipărirea, impactul şi răspândirea în 

România a publicaţiilor periodice şi neperiodice, prezentarea spectacolelor de teatru şi a 

filmelor, funcţionarea staţiilor de TFF, Poştă, Telegraf şi Telefon vor fi executate în acord 

cu înaltul Comandament aliat”.

În prima parte a perioadei, Biroul Cenzurii a funcţionat în cadrul Prefecturii Timiş-

Torontal. Cenzura s-a reorganizat, în Timişoara, pe baza Circularei nr. 1/1945 şi a Deciziei 

nr. 3395/1945 a Ministerului de Propagandă. Conform acestor documente, şeful cenzurii 

presei de pe lângă prefectură era preşedintele Curţii Marţiale sau un procuror desemnat de 

acesta. Dispoziţia era foarte clară şi aspră: „Nici o publicaţie nu poate să apară până ce nu 

obţine  «bun de tipar» de la Cenzura Presei” (din ordinul nr. 15735/18 august 1945, semnat 

de prefectul Valeriu Novacu)18.

Presa era în permanenţă urmărită, concluziile erau adunate în buletine zilnice şi 

rapoarte lunare. Iată ce se spune într-un raport pe luna martie 1946: „Mari greutăţi avem cu 

ziarul „Banatul” din Timişoara, de sub conducerea tov-ului (Ilie, n.n.) Murgulescu, care nu 

se ocupă cu ziarul şi tolerează acolo un spirit reacţionar. Acest ziar ne face mai multe 

greutăţi, decât servicii. Am cerut în repetate ori Biroului Regional să-l scoată pe tov. 

Murgulescu, membru al Comitetului Regional, din  fruntea ziarului, dar până acum nu ni s-a 

dat acest ajutor. Cu săptămânalul ţărănesc „Cuvântul satelor” stăm prost, întrucât unele 

elemente foarte dubioase (ca Pavel, n.n.) Blidariu, (Ioan, n.n.) Ciucurel etc., proprietarii 

ziarului”, nu lasă pe responsabilul Frontului Plugarilor să se amestece în treburile 

ziarului”19.

Erau supuse cenzurii şi oficioasele autorităţilor comuniste, bunăoară, despre 



„Luptătorul bănăţean”, aflăm: „Lipsesc articolele-teoretice educative, necesare într-un 

oficios de partid. Lipsesc complet lozincile. Lipseşte o rubrică culturală. Nu publică dări de 

seamă asupra cărţilor editate de Partidul Comunist şi Cartea Rusă. Observăm, pe lângă 

greşelile de tipar şi greşeli de limbă şi stil, care, uneori, schimbă cu totul interesul frazelor. 

Linia justă este păstrată”.20

3. Suspendarea temporară a unor publicaţii. Prin ordinul telegrafic nr. 14654/31 

decembrie 1944, Direcţia Presei comunică suspendarea, pe o perioadă de zece zile, a 

cotidianului „Unirea română”, pentru „publicarea unor articole neconforme regimului 

democratic şi normelor stabilite de Comisia Aliată de Control”. Mai mult, au fost 

suspendate publicaţii doar din ordinul prefectului Valeriu Novacu, fără avizul prealabil al 

Direcţiei Presei care era obligatoriu, este cazul publicaţiei „Curierul Banatului”, pe 30 de 

zile, începând din 27 august 1945 (motivaţia: Iancu Conciatu, proprietarul ziarului, era un 

„mare afacerist” şi făcuse „propagandă antibolşevică”21. Într-o astfel de situaţie au fost 

puse, pe o perioadă de cinci zile (din 1 aprilie 1946), „Viaţa bănăţeană”, oficiosul PNL – 

Tătărăscu şi „Banatul” pentru articolele referitoare la un  incident petrecut la Fabrica ILSA.

4. Suprimarea publicaţilor. Procesul scoaterii în afara legii a unor publicaţii a început 

încă din 1945. Exemplu: 30 aprilie 1945: „Observatorul”, revistă literară, economică şi 

socială şi publicaţia „Selector”; 2 mai 1945: „Unirea română” (pentru şantaj politic) şi 

„Vestul” (pentru atitudine profascistă); 6 iunie 1945: „Românul”; 2 februarie 1946: 

„Paranteza”, revistă de pamflet politic; 8 martie 1946: „Făclia”, fostul organ de presă al 

P.S.D. (pentru motivul că nu mai corespunde liniei partidului); 21 iulie 1947: „Curierul 

Banatului”; 9 decembrie 1947: „Banatul”.22

Şi procesul suprimărilor a continuat, el încheindu-se după momentul proclamării 

Republicii (30 decembrie 1947).

V. PERIOADA PRESEI CU LIMBA DE LEMN (1948-1989)

Presa cu limba de lemn se întinde pe o perioadă de mai bine de 40 de ani, şi este din 



perspectiva cercetătorului aproape intactă (fiind socialistă/comunistă, unii directori zeloşi de 

publicaţii şi biblioteci au dat, după decembrie ’89 colecţiilor respectivelor ziare, la topit).

Câteva trăsături specifice ale presei din această perioadă: 1. Toate publicaţiile 

apărute, în acest interval de timp, au deţinut titlul de organe de propagandă, aflate în mâna 

partidului de guvernământ sau ale organelor sale de masă şi obşteşti. 2. Formatul era, de 

regulă, tabloid şi într-un număr limitat de pagini, patru, maxim opt. 3. Tirajul era, de 

asemenea, redus şi se distribuia în proporţie de 90% la abonamente. 4. Diversitatea 

genurilor era aproape inexistentă, structura lor se limita doar la ştire şi articole de serviciu, 

acel text cenuşiu, pal, tronat de limba de lemn. 5. Cuvântul scris a rămas sub chingile 

cenzurii până în 1977, iar după această dată s-a impus autocenzura. 6. Din punct de vedere 

al managementului era „floare la ureche”: nu aveai grija materiilor prime, difuzării 

produsului, salariilor şi nici a balanţei de venituri şi cheltuieli. 7. A existat şi un lucru 

pozitiv: calitatea (nu iau în discuţie mesajul articolului). Ziarele erau elaborate, concepute în 

spiritul normelor de tehnoredactare şi curate, fără greşeli de ortografie şi tipar (posturile de 

corector, redactor de serviciu şi cap limpede funcţionau precum „ceasul elveţian”). 8. Erau 

extrem de restrânse ca număr, bunăoară în Timişoara existau, în 1989, doar şapte ziare în 

limba română: „Drapelul roşu”, cotidian, organ de presă al PCR; „Orizont”, revistă 

săptămânală a Uniunii Scriitorilor din România; „Forum Studenţesc”, revistă lunară a 

Centrului Universitar; „Mitropolia Banatului”, revistă religioasă, ortodoxă; şi trei reviste 

SF: „Paradox”, „Helicon”, „Biblioteca nova”.

VI. PERIOADA PRESEI POSTDECEMBRISTĂ (1989 – prezent)

În acest interval de timp, presa bănăţeană a parcurs câteva etape: 1. 1990 – 1992: 

Explozie editorială, atât din perspectivă numerică, cât şi al tirajelor. Numai în Timişoara au 

apărut peste 40 de publicaţii („Renaşterea bănăţeană” se tipărea, imediat după decembrie 

’89, într-un tiraj de până la 140.000 de exemplare; „Timişoara” – 80.000 de exemplare). 

Dar, supremaţia o deţine, în această perioadă, presa naţională, centrală. 2. 1992 – 1994: 



Asistăm la o înviorare a presei locale. Presa naţională este în scădere. În această perioadă se 

citeşte mult mai multă presă de proximitate (cu circa 40%, susţin sondajele de opinie). 3. 

1995 – 1996: Impunerea pe piaţă a audiovizualului, apar posturi de radio şi televiziune 

private, precum şi societăţi de cablu. 4. 1996 – 2000: Presa scrisă intră într-un con de 

umbră, dispar ziarele mai mici, în timp ce cele mari îşi reduc numărul de pagini sau de ediţii 

(fenomen sporadic). 5. 2000 – prezent: Asistăm la criza profundă a presei scrise, unele 

ziare îşi reduc dramatic tirajele, în timp de altele dispar. Se manifestă, totodată, tendinţa de 

monopolizare a presei. Trustul austriac „Informedia” se impune pe piaţa presei bănăţene 

prin cumpărarea unor publicaţii de prestigiu. 

Tot acum, îşi face apariţia, la începutul anilor 2005 – 2006, presa electronică, care 

cunoaşte o expansiune spectaculoasă după 2008. 

De asemenea, este de remarcat faptul că apar, în această perioadă, o puzderie de 

publicaţii săteşti, unele sub oblăduirea parohiilor, altele cârmuite de autorităţile publice 

locale.

Din 1989, până în 2009 au existat, numai în judeţul Timiş, peste 300 de publicaţii23. 

În prezent, le putem număra pe două mâini. Cât va mai rămâne „în picioare” presa scrisă?

Note

1. S-a născut la 10/22 ianuarie 1869, la Cincu Mare, judeţul Braşov. La 1 ianuarie 1894, 

înfiinţează, la Timişoara, împreună cu Cornel Diaconovici, cotidianul „Dreptatea” şi 

suplimentul pentru popor „Foaia de Duminică”. Trei ani mai târziu, în 1897, la chemarea 

deputatului George Popovici şi a cavalerului Iancu Flodor pleacă la Cernăuţi, unde scoate, 

la 2/14 iulie aceluiaşi an, ziarul „Patria”. La 1/14 ianuarie 1901 fondează, la Lugoj, 

„Drapelul”, al cărui proprietar şi editor va fi până în 1919. Mai înfiinţează, în iulie 1905, 

publicaţia „Banatul” subintitulată „foaia pentru poporul român”. Se stinge din viaţă la 1 



ianuarie 1928, este înmormântat în cripta din capela Cimitirului din Lugoj, alături de Eftimie 

Murgu şi Coriolan Brediceanu.

2. Ioan, David, Presa şi cultură, Editura Artpress / Augusta, Timişoara, 2006, pag. 27-30.

3. dr. Aurel, Cosma-junior, Istoria presei române din Banat, vol. I, Editura „Unirea 

Română”, Timişoara, 1932, pag. 9.

4. De aceeaşi părere cu Aurel Cosma-junior este şi istoricul lugojan Dan Popescu în 

lucrarea din Istoria presei bănăţene (Articole şi studii istorice, Editura Marineasa, 

Timişoara, 1998). Dincolo de aceste supoziţii, în ceea ce mă priveşte nu am întâlnit alte 

surse de informare care să-mi confirme apariţia şi existenţa acestei tipărituri.

5. Ibidem, pag. 18-19.

6. Ibidem, pag. 55-124.

7. Ioan, David, Presa românească din Banat, Editura Artpress/Augusta, Timişoara, 2006, 

pag. 31-80

8. Ibidem, pag. 97-98

9. Ioan, David, „Banatul” (1926-1930), o revistă multiculturală? În „Revista română de 

istorie a presei”, anul IV, nr. 2 (8), 2010, pag. 55-65.

10. „Semenicul”. Revistă de cultură lunară. Apare la Lugoj (1 ianuarie 1928 – 15 aprilie 

1932).

11. Ion, Hangiu, Dicţionarul presei literare româneşti (1790-2000), Editura Institutului 

Cultural Român, Bucureşti, 2004, pag. 760, 308, 398, 110, 164.

12. George C. Bogdan, Din istoria culturală a Banatului, Timişoara, Editura David Press 

Print, 2011.

13. Aurel Cosma, Condeieri ţărani din Banat, Timişoara 1971, pag. 3.

14. Subintitulată „Gazeta culturală”, apare neregulat în perioada 1 august-17/19 octombrie 

1890 (în total patru numere) şi este „scoasă pentru cultivarea junimei şi a tinerimei sătene”.

15. Apare tot la Beregsău Mare, săptămânal, în perioada 15/27 august 1891-25 decembrie 

1891/6 ianuarie 1892. În coloanele acestei publicaţii, subintitulată „revistă social-literară” se 



reproduce apelul către învăţătorii români, redactat de Atanasie M. Marienescu şi publicat în 

„Pedagogul român”.

16. Valerică G. Corduneanu, Evoluţia presei timişorene în primii ani postbelici, în Revista 

română de istorie a presei, anul IV, pag. 42.

17. HYPERLINK "http://enciclopediaromaniei.ro/wiki/Sever_Bocu"http://

enciclopediaromaniei.ro/wiki/Sever_Bocu.

18. Valerică G. Corduneanu, op.cit., pag. 44-47.

19. Ibidem, pag. 54.

20. Ibidem, pag. 52.

21. Ibidem, pag. 47.

22. Ibidem, pag. 48.

23. Mariana Cernicova-Bucă Universul mediatic timişean, Editura Orizonturi Universitare, 

Timişoara, 2009, pag. 6.

STAGES OF THE BANAT ROMANIAN PRESS HISTORY

(Abstract)

Keywords: journalism, dictionary, media, militant press, audiovisual

Far be it from me the thought that this work is complete and consistent. This writing wants 
to be just a "skeleton", a "bone" for a (yet unwritten) history of Banat Romanian press, 
from its origins to the present.
Also, I do not claim that the proposed phasing is one universally accepted by all researchers 
in the field. It is based on an intense study "at source", but also measured by the experience 
of over twenty-five years in the field of journalism. 
However, by doing so, we have tried to correct some inaccuracies, errors or incomplete 
research, perpetuated from author to author, book to book or dictionary to dictionary 
regarding the first intentions of journalists in Banat, early media and its evolution, wrong 
(or exaggerated) listed phenomena of a period or space of culture.
I have tried, at the same time, to highlight, with the title of first, the original elements of 
early anti-socialist press in Banat and to "moderate" the generosity of some authors 



regarding the existence of militant press.
I have not overlooked the press of December 1947, generic called socialist or metaphorical 
said "wooden language", and neither, as mater of fact, any post-December press, 
permanently located in a "conflict of interest" with audiovisual and online journalism.


